Sommartider, hej hej, sommartider … och sedan hej då ...

Publicerat den 23 juni 2021

Foto: Shutterstock

Det senaste året har för de flesta varit en omvälvande tid och mycket av byggmästareföreningens verksamhet har gått i covid-dvala. De möten som genomförts har bedrivits digitalt och nog saknar vi fysiska möten, exempelvis våra traditionella student- och branschmingel.

Personligen har jag börjat trappa ner min arbetstid och snart är det dags att bli fritidsforskare på heltid – jo, jag ska gå i pension!

När man står inför större förändringar i livet är det naturligt att blicka tillbaka samt reflektera över vissa val som gjorts och beslut som tagits.

Jag tänker exempelvis på min mamma Anne-Marie som via olika omständigheter gick från att vara fritidspolitiker till att engagera sig som riksdagskvinna under två år. Vid den tiden gick jag på gymnasiet och fick under veckorna, när mamma alltså var i Stockholm, laga mat åt både pappa och mig. Det kändes självfallet naturligt att vi i familjen stöttade varandra.

Jag hittade ett gammalt klipp från tidningen Skaraborgsbygden som gjorde ett reportage med rubriken ”Christina fixar fisken när mor är i riksdagen” och det fanns även ett foto där jag sitter vid vårt piano. Det kan direkt avslöjas att bilden är arrangerad – konsertpianist har aldrig existerat bland mina yrkesval.

Vad drömde då den 18-åriga Christina om och vad trodde hon om framtiden? För mig var det bara tillfälligheter (och kärleken) som gjorde att jag flyttade från Skara till Göteborg och en slump att jag hamnade i just byggbranschen – oj, vilket tur!

Jag brukar rekommendera alla med intresse för samhällsbyggnad att testa på att jobba i byggbranschen. Här finns gott kamratskap och jordnära kollegor, teamkänsla och en tillfredställelse i att tillsammans arbeta mot uppsatta mål och hitta lösningar på uppkomna problem.

Om man inte känner någon som arbetar inom bygg eller anläggning kanske inte ett byggbolag är förstahandsvalet när man är färdig med sin utbildning från universitet eller högskola. Där fyller våra studentmingelträffar en viktig funktion. Vi bjuder in till Ekmansgatan och brukar ha fyra olika stationer där företag informerar om roller och möjligheter inom sina områden. Efteråt bjuds på mat och dryck samt möjlighet till mingel och nätverksbyggande med representanter för branschen.

Efter två år i riksdagen och ytterligare några år som politiker på lokal nivå bestämde mamma sig för att sluta helt med alla uppdrag och ägna sig åt hem och familj. Hon var en riktig matmamma och det värsta som kunde hända var att någon var hungrig. Jag vet med mig att jag har fått vissa av dessa egenskaper i arv. Det är roligt att bjuda på god mat och under pandemiåret har jag börjat baka surdegsbröd, något jag läst att jag tydligen inte är helt ensam om!

Nu gör jag alltså en ”Anne-Marie” och väljer att gå i pension vid fyllda 62 år. Jag ser fram emot att få mer tid med familjen och utveckla andra intressen. Jag kommer givetvis att fortsätta följa Byggmästareföreningen som ligger mig varmt om hjärtat. Vi har en unik förening och Byggarnas Hus är en fantastisk mötesplats där det i höst förhoppningsvis åter kommer att sjuda av liv och aktiviteter.

Till sist vill jag tacka alla som bidragit till att jag trivts så bra på jobbet samt hoppas att vi träffas på något spännande studiebesök eller någon liknande aktivitet framöver samt naturligtvis – önska alla en riktigt skön sommar!

Christina Lööf

PS – här kommer receptet på en jättegod fiskrätt:

  • 500 g laxfilé
  • 1 finhackad gul lök
  • 2 tsk salt
  • 1 krm citronpeppar
  • Saften av en halv citron
  • ½ dl vitt vin
  • 3 dl grädde
  • Dill

Fräs löken i smör och lägg i en smord form. Lägg filén ovanpå och krydda. Häll över citronsaften, vinet och grädden. Klipp över dill. Stek i ugn i 225 grader i cirka 20 minuter.

… det är vägen, som är mödan värd …

Inför ett uppföljningsseminarium kring BoStad2021 hade Göteborgs Byggmästareförening rubricerat sin inbjudan på följande sätt: Når vi målet innan restiden ebbat ut?

Svaret tycks vara nja – det kanske inte blev några 7 000 nya bostäder på utsatt tid, men det blev ett stort antal nya erfarenheter och viktiga lärdomar som nu kan resultera i en framtida effektivisering och tempohöjning av bostadsbyggandet. Så projektet banar kanske trots allt väg för framtida segrar.

Göteborgs BoStad2021 är en satsning som, utöver det ordinarie bostadsbyggandet i Göteborg, skulle ge ytterligare 7 000 nya inflyttningsklara bostäder fram till jubileumsåret 2021 och dessa utöver det ordinarie bostadsbyggandet i Göteborg.

Några av deltagarna vid Göteborgs Byggmästareförenings seminarium om BoStad2021 den 16 juni. Dagens föreläsare Anders Svensson högst upp till vänster.

En forskargrupp från Chalmers har sedan januari 2016 följt och studerat arbetet i syfte att söka svar på bland annat följande intressanta frågor:

  • Vilka åtgärder vidtas i BoStad2021 för att korta ledtider för bostadsbyggande?
  • Är de framgångsrika utifrån målet att bygga 7 000 bostäder till 2021 utöver den ordinarie produktionen och utifrån involverade aktörers syn på tid, kvalitet, ekonomi och krav på rättssäkerhet? 
  • Vilka lärdomar kan användas i den ”ordinarie” processen?

I april 2018, alltså efter drygt två års studerande, fick Göteborgs Byggmästareförenings medlemmar möjlighet att vid ett seminarium med professor Anders Svensson ta del av var projektet och var forskarna befann sig våren 2018.

Då var det främst delrapport 2 som var föremålet för informationen, men sedan dess har ett flertal nya rapporter, såväl delrapporter som temarapporter, sammanställts för Följeforskning BoStad2021, vilka finns tillgängliga som pdf:er via nätet.

Onsdagen den 16 juni 2021 var Anders Svensson tillbaka, om än digitalt, för att på bästa sätt försöka besvara inbjudans frågeställning – nej, några 7 000 lägenheter blir inte klara före utgången av 2021 – och anledningarna tycks vara flera, exempelvis att processen tog längre tid än väntat (exempelvis i samband med överklaganden och trafikfrågor), att marknadsförutsättningarna och efterfrågan hade förändrats samt en ganska vanlig faktor … överoptimism. Det reella antalet nya inflyttningsklara bostäder hamnar istället kring 4 000.

Det tycks nästan vara lite ironiskt att jubileumssatsningen BoStad2021, precis som stadens stora publika jubileumsfirande, flyttas till 2023 – det är i alla fall först då som de 7 000 bostäderna beräknas vara inflyttningsklara.

I vilket fall som helst har vi redan avslöjat att forskarna lärde sig en hel del  längs vägen under dessa år som BoStad2021-resa pågått.

Anders Svensson nämnde bland annat följande lärdomar:

  • Paketera och projektifiera oftare utbyggnadsprojekt, sätt tydliga mål, politiskt beslutade, tillsätt resurser
  • Deadline is king, sätt och avtala tidsmål för hela processen och dess huvudfaser
  • Precisera och avtala syftet och nyttan med samverkan och respektive parts åtaganden
  • Inför en gemensam kommunal projektorganisation med gemensam ledning, processmodell, digital infrastruktur och samlokaliserade nyckelfunktioner
  • Inrätta en strategisk och koordinerande beställarfunktion under KS
  • Etablera tätt samarbete på projektnivå mellan exploatör och kommunen under hela processen
  • Var flexibel när det gäller exploatörernas medverkan i planeringsskedet
  • Prioritera större sammanhängande utbyggnadsområden, utgå från lokala förutsättningar, inte stadsbyggnadsdogmer
  • Säkra samsyn med staten och regionen kring infrastrukturfrågor, stärk översiktsplaneringen

Projektet har en hemsida där man med tre enkla modeller överskådligt visar några viktiga områden som kan bidra till att tempot i bostadsbyggandet ökar:

Det tycks som om dessa modeller är ständigt användbara, ty samverkan och dialog brukar lösa det mesta.

Text: Lars O. Carlsson

Christina går och Gabriella tar över

Gabriella Lörnbo är ny vd för Göteborgs Byggmästareförening från och med den 16 augusti.

Man ska sluta när det är som roligast heter ett gammalt uttryck, vilket tydligen Christina Lööf i våras tycks ha hörsammat. Troligen var det varken knyppling eller matning av duvor som hägrade, nej snarare var det dotterdottern Saga som lockade och som fick Christina att vilja vara lite mer flexibel med sina disponibla timmar. Då styrelsen stod inför fullbordat faktum var det nyrekrytering som gällde. Styrelsens val föll på en yrkeskvinna med en rik erfarenhetsbank och ett stort kunnande – från försäljning av glass, kiselbehandling av altaner, kommunikation kring nya bostäder till yrkesinriktad utbildning.

Ja, nu blir kanske förändringen trots allt inte så dramatiskt för GBF:s medlemmar. Gabriella Lörnbo kan både branschen och huset – på cv finns ju också tiden då hon var utbildningsansvarig för Entreprenörsskolan med kontoret på Ekmansgatan 1. Hon är också klok nog att, åtminstone inledningsvis, följa Christinas upptrampade väg, men är självfallet inte främmande för att krydda denna väg med en och annan nyhet om möjligheter bjuds.

Gabriella greppar det mesta, inte minst på fritiden. Bland hennes många intressen har nämligen judon en central plats – något hon delar med familjen. Ja, Leon har väl kanske inte börjat ännu – men snart ska väl även han lära sig att hålla sig på mattan. Gabriella både tränar, tränar andra samt arbetar inom judosporten. Hon har bland annat varit ordförande för Göteborgs Judoförbund, men har också varit engagerad på nationell nivå. Vänner, matlagning och resor får väl också en del tid, så vida judon och arbetet tillåter.

Gabriella börjar den 16 augusti 2021 efter en tids föräldraledighet, solstrålen Leon fyller 1 år i november. Hon kommer som huvudinriktning att arbeta fyra dagar i veckan, med ledighet på fredagar.

Text: Lars O. Carlsson

Maskeradbal uteblev till förmån för nätverk

De fysiskt församlade, från vänster Jonas Öberg, Christina Lööf, Jonas Steen samt Stephan Woodbridge.

Kanske föreningens medlemmar förväntat sig att årets föreningsstämma skulle bli en tillställning med masker eller munskydd, krav på ett väl tilltaget avståndstagande mellan varje enskild individ samt en kulinarisk och väldoftande måltid – för dem som ännu har kvar sitt luktsinne.

Men så blev inte fallet – Göteborgs Byggmästareförening är ett fantastiskt nätverk, vilket just nu kanske fungerar bäst, och främst, som ett IT-baserat nätverk, det vill säga ett gott team via Teams.

Det var onsdagen den 28 april 2021 kl 17.00 som ett 25-tal plikttrogna, ansvarsfulla och kanske även något vetgiriga medlemmar samlades vid sina skärmar, väl utspridda över föreningens vidsträcka verksamhetsområde, men tät ihopsatta på själva datorskärmen. I sanningens namn fanns det till och med möjlighet att det rent fysiska avståndet var ännu större, ty två av de elektroniskt närvarande har sina hemvister i Kinna respektive Rönnäng.

En handfull skara medlemmar hade delvis trotsat gällande rekommendationer och likt tålmodiga pilgrimsvandrarna sökt sig till den heliga platsen, i detta fall Ekmansgatan 1, för att delta i årets byggar-LAN-party, i form av fem själar framför samma storbildsskärm – men naturligtvis med behörigt avstånd till varandra. Det förekom heller inga handtag, famntag, klapp eller kyss.

Några inväntande minuter efter förannonserade 17.00 log Göteborgs Byggmästareförenings trivsamme ordförande, Stephan Woodbridge, inbjudande och vänligt mot den på väggen fast monterade webbkameran samt uttryckte ett "Varmt välkomna!" i bästa Lennart Hyllandstil.

Han förklarade därefter att det som var helt unikt i fjol, redan nu har blivit en invand tradition. Han avsåg självfallet mötesformen att genomföra en föreningsstämma med hjälp av it-teknik. Han delgav oss samtidigt en dröm om att vi vid nästa stämma åter igen fysiskt skulle kunna få välkomna föreningens medlemmar till Byggarnas hus. Den ende som i så fall inte var välkommen var den onyttiga, elake och osympatiske Covid, född 19, som dessutom inte är, och aldrig kommer att få bli, medlem i föreningen.

I och med ordförandes välkomstanförande kunde också stämman anses öppnad och därmed påbörjade ordföranden, lugnt och värdigt, att navigera oss alla genom den standardiserade föredragningslistan.

§2. Valet av ordförande respektive sekreterare vållade inga större meningsskiljaktigheter – i ärlighetens namn inga alls. Med total enighet valdes Stephan Woodbridge till mötesordförande och Christina Lööf till mötets sekreterare.

§3. Christina Lööf läste upp de anmälda namnen och efter nästan samtliga namn hördes ett klart och tydligt ja, fast i varierande stämmor och tonarter.

§4. Beträffande punkten kring röstlängd bordlades den i avvaktan på att se om frågan överhuvudtaget behövdes denna eftermiddag.

§5. Vid val av justeringsmän, tillika rösträknare, var det Helena Tellberg samt Stefan Sjögren som fick mötets förtroende.

De själva var säkerligen väldigt tacksamma att det aldrig blev aktuellt med någon sluten votering under mötets gång.

§6. Christina Lööf berättade att inbjudan hade skickats ut via post och mail den 8 april 2021 och att allt därmed var enligt önskvärd ordning, en åsikt som delades av mötesdeltagarna.

§7. Christina Lööf redogjorde i korta ordalag för styrelsens årsredovisning och kunde samtidigt konstatera att det gångna året starkt påverkats av pandemin, exempelvis när det gällde årets medlemsaktiviteter.

Oavsätt att antalet möten varit något färre än andra år så kändes ändå en och annan nostalgisk kick i kropp och knopp när Christina idkade högläsning. Beträffande det ekonomiska finns inte mycket att tillägga – allt var positivt.

§8. Eftersom allt under paragraf var positiv så ”smittade” detta självfallet av sig på revisorernas berättelse, vilken kommenterades av en nöjd och glad revisor Bengt Kron.

§9. Beträffande fastställande av resultat- och balansräkning så var detta ännu en enkel ”boka-av-punkt” på dagens möte.

§10. Frågan om ansvarsfrihet för styrelsen kan ju vara en något delikat fråga inom diverse föreningar, men en sådan förening är absolut inte GBF. Självfallet fick styrelsen ansvarsfrihet.

Det syntes aldrig heller ingen oro i ansiktet hos de tre styrelseledamöter som befann sig på Ekmansgatan, det vill säga ordförande Stephan Woodbridge, vice ordförande Jonas Steen samt ledamoten Jonas Öberg.

§11. Beträffande de pengar som tjänats in under året, bättre uttryckt som ”Beslut med anledning av vinst eller förlust enligt fastställd balansräkning”, så tillstyrkte stämman förslaget att föra över årets resultat i ny räkning.

§12-15 var det dags för personval och det måste direkt konstateras, och med det i USA nyligen genomförda presidentvalet i färskt minne, att det gick väldigt lugnt och oproblematiskt tillväga – inte minst tack vare Tomas Saxborns trygga presentation av kandidaterna – ja det var faktiskt omval på alla poster – det vill säga Stephan Woodbridge som ordförande, Jonas Öberg (ett år) och Paula Wirdheim (två år) som ledamöter samt Peter Boström (två år) som suppleant.

Sedan tidigare är vice ordförande Jonas Steen, ledamöterna Anders Berne, Tomas Gustafson och Glenn Svensson samt suppleanterna Ingela Björndahl, Lotta Cvach och Shahroz Sahba valda på ytterligare ett år.

Det var också omval på ett år vardera för Bengt Kron, Carina Edblad samt Dag Bergäng som revisorer samt Åsa Önfelt och Martin Ekström som revisorsuppleanter.

Beträffande valnämnden hade Tomas Saxborn avsagt sig omval efter tjugo år i GBFs tjänst. Till ny representant i valnämnden valdes Stephan Woodbridge och valnämnden består numera av Mats Johansson (sammankallande), Bertil Nilsson, Kjell Fröjdendahl, Anders Larsson, Tommy Ivarsson samt Stephan Woodbridge.

§16. Stämman fastslog att styrelsens arvode, trots dess goda insatser, skall utgöra noll kronor medan revisorerna ersätts enligt räkning.

§17. Precis som på många andra punkter blev det även omval av medlemsavgift; 2 000 kronor för företag och 100 kronor för enskilda medlemmar – en tradition sedan 2017.

§18. Beträffande övriga frågor så fanns det faktiskt en hel del matnyttigt att behandla och kommunicera:

Stipendiekommittén

Christina Lööf, med hjälp av Helena Tellberg och Mattias Klintbäck, redogjorde för kommitténs intressanta arbete. Det har under året varit några färre bidrag än vanligt, i år 14 stycken, och kanske har också pandemin bidragit till att bidragen inte i så stor omfattning som vanligt varit kopplade till rena byggprojekt.

Stipendiekommittén har valt ut fem mottagare av Stipendiet Byggmästare som kommer att få 20 000 kronor vardera.

Ekmansgatan 1

Stephan Woodbridge och Christina Lööf informerade om att Byggföretagen kommer att bli kvar på Ekmansgatan, och att man delvis av den anledningen kommer att genomföra en modernisering och hyresanpassning av huset.

Stephan Woodbridge och Christina Lööf från GBF samt Jörgen Johansson och Anna Lönn Lundbäck från Sveriges Byggindustrier utgör nu en arbetsgrupp, som tillsammans med arkitektföretaget Krook & Tjäder, hanterar denna modernisering och effektivisering av Ekmansgatan 1.

Christina Lööf slutar till hösten

Christina Lööf förklarade att hon i augusti, när hon fyller 27+, tar tillfället i akt att sluta arbeta för att bli maka, mor och framför allt mormor på heltid.

Rekrytering av ersättare pågår.

Avtackningar

Thomas Sjögren, som varit aktiv i Stipendiekommittén sedan 2009, har nu valt att ge chansen till någon annan person att få engagera sig i detta intressanta uppdrag.

Han fick motta föreningsstämmans jubel och gillande samt kommer att få något tillsänt till hemmet, ombesörjt av Christina Lööf.

Tomas Saxborn har, som vi avslöjade under §12-15, avsagt sig omval.

Han berättade för övrigt att det var snart 60 år sedan han besökte GBF för första gången, då åkande på en Puch.

Han fick motta föreningsstämmans jubel och gillande samt kommer att få något tillsänt till hemmet, ombesörjt av Christina Lööf.

Medlemmarnas tacksamhet

Hedersmedlemmen och den före detta mångårige ordföranden Sven Steen tackade å medlemmarnas vägnar för styrelsens och verkställande direktörens målmedvetna och självuppoffrande arbete med vår gemensamma förening under det år som nu läggs till handlingarna.

§19. Ordförande Stephan Woodbridge hade ännu en gång, säkert och tryggt, lyckats ro föreningens och föreningsstämmans skuta i hamn.

I vanliga fall kanske han säkert ha uppmanat mötesdeltagarna att vara försiktiga på resan hem, men nu räckte det att tacka för visat intresse samt önska alla en fortsatt trevlig kväll.

Text: Lars O. Carlsson

PS: Examensarbetena kommer senare att läggas upp på Göteborgs Byggmästareförenings hemsida.

Kan en målinriktad politisk styrning vända trenden?

Göteborg borde kanske påbörja en jakt efter mogna, torkade vindruvor – det vill säga försöka plocka russin ur de välsmakande kakor som utgör arbetsmetodik för hur exempelvis Stockholm, Helsingborg, Jönköping och Örebro arbetar när det gäller marktilldelning.

Benchmarking skulle troligen kunna resultera i nya arbetsmetoder och uppfräschade målformuleringar, men kanske också en och annan omorganisation.

Tisdag den 9 mars arrangerade Göteborgs Byggmästareförening, i samarbete med Byggföretagen Väst, ett seminarium kring den studie, ”Markanvisningar i Göteborgsregionen 2016-2019”, som företaget Sharing Capabilities genomfört på uppdrag av just Byggföretagen Väst och Göteborgs Byggmästareförening.

Ett drygt 30-tal intresserade samhällsbyggare och förhoppningsfulla digitaliserade markgrevar satt klistrade framför skärmar, paddor och mobiler för att kunna insupa idéer, tips och nya kunskaper, serverade av Johan Brisvall, projektledare vid Sharing Capabilities, en oberoende konsultfirma som stödjer offentliga och privata aktörer inom samhällsbyggnadssektorn med såväl affärs- som verksamhetsutveckling.

Johan och hans kolleger har studerat 200 markanvisningar inom elva av Göteborgsregionens tretton kommuner (förutom Lilla Edet och Tjörn) men även sammanställt jämförelser med både Stockholm och Malmö.

Cirka två tredjedelar av alla dessa markanvisningar inom Göteborgsregionen avsåg just Göteborgs stad. I Göteborg har man dessutom valt att arbeta med markreservationer, vilket kan liknas vid någon typ av förstudie till markanvisning.

Markanvisningarna är i princip uppdelade i två huvudområden; direktanvisningar respektive anbudsanvisningar. Den sistnämnda kategorin är i sin tur uppdelad i jämförelseförfarande samt tävlingar.

En markanvisning är, enligt Stockholms stads hemsida, en option att under viss tid och på vissa villkor ensam få förhandla med staden om förutsättningarna för genomförandet av ny bostadsbebyggelse eller annan exploatering inom ett visst markområde som staden äger.

Det finns egentligen inga lagar och regler kring hur en kommun ska markanvisa, mer än att de inte får sälja mark under marknadspriser eller via skattemedel.

Ser vi över hela Göteborgsregionen (GR) är trenden klar – antalet markanvisningar minskar. Ser vi vilka byggaktörer som är mest framgångsrika när det gäller marktilldelning så är allmännyttan och kommunala bolag helt överlägsna, men det är direktanvisningarna som gör allmännyttan så dominerande. Ser man i stället till vunna anbud så är allmännyttan en bland flera aktörer.

Kommunernas plankapacitet diskuterades och i det fallet nämndes den olyckliga situationen där kommuner markanvisar, men sedan inte försätter att driva planarbetet framåt. Detta kan innebära en seg, ineffektiv och kostsam process – kanske helt i onödan. Just i dessa fall kanske ovan nämnda markreservationer bidrar till, men också underlättar, möjligheten att segdra hela historien. Det är därför viktigt och önskvärt att kommunerna gör sin hemläxa innan hela processen med markanvisningen påbörjas.

Här menade Johan att politisk styrning är en förutsättning för att få en effektiv och transparant färd mot tydliga mål.

Johan Brisvall lyfte bland annat upp avsaknaden av motiveringar till kommunernas beslut. Visst berättar man vem som vann och kanske även i bästa fall varför – men man berättar inte varför tvåan, trean och så vidare inte nådde ända fram.

Det hade funnits en klar förbättrings- och utvecklingsmöjlighet för alla inblandade aktörer om bedömningarna var tydliga och kommunicerade, men så är inte fallet i dag. Utvärderingarna är av varierande kvalitet och det är inte heller tydligt och klart hur olika kriterier viktats. En bättre och utförligare återkoppling skulle vara utvecklande för alla.

Det hör ju också till saken att exempelvis anbudsgivande och tävlingsbidrag är kostsamma historier – inte minst för dem som sedan inte blir tilldelade någon mark. Vid varje anbudsanvisning i Göteborg brukar cirka tio aktörer vara med i konkurrensen.

De kriterier som oftast nämns vid markanvisningarna är referensprojekt, pris, gestaltning och social hållbarhet.

Johan Brisvall presenterade också jämförelsetal för Sveriges tre största städer och där Stockholm spelade i en division för sig själv. I fjol hade Stockholm 85 markanvisningar när det gällde bostäder och under samma period hade Göteborg sex anvisningar.

Ser man det i antalet bostäder var motsvarande jämförelse mellan Stockholm och Göteborg 8 441 mot 611. Stockholms stad är förövrigt, enligt Johan, den enda stad som har tydliga mål – både vad det gäller bostadsbyggandet och markanvisningar.

Detta var en väldigt intressant presentation och en viktig studie som finns all anledning att arbeta vidare med.

Det viskades också lite diskret i slutet av mötet, när en och annan lämnat sin uppkoppling, att staden just nu tittar på att omorganisera sina samhällsbyggnadsavdelningar – det uttrycktes, om än något ödmjukt, att det vore önskvärt att åtminstone den frågan kunde hålla ett önskat tempo. Här finns det självfallet all anledning att studera hur andra kommuner arbetar och är organiserade, exempelvis Stockholm, Örebro, Jönköping, Helsingborg och så vidare.

Detta sagt samtidigt som några deltagare kände farhågor för att en omorganisation skulle låsa och knyta till sig alla resurser så att tempot sänktes ytterligare. Dock är hoppet det sista som lämnar en byggares och en entreprenörs tålmodiga sinneslag.

Johan gav avslutningsvis lästips för dagen eller kanske kvällslektyr för vetgiriga: markanvisning.se →
Här finns Johans presentation: Hämta pdf →

Text: Lars O. Carlsson

Göteborgs Byggmästareförening söker ny vd/verksamhetsledare

Vill du vara med och sprida kunskap om dagsaktuella frågor inom samhällsbyggnad och byggindustri?

Vill du skapa nätverk och stimulera givande erfarenhetsutbyte inom byggbranschen?

Om GBF

Göteborgs Byggmästareförening (GBF) vill vara en visionär inspirationskälla och en positiv plattform för branschens aktörer, i och kring Göteborg.

Föreningens fastighet, Byggarnas Hus på Ekmansgatan, är en självklar mötesplats för göteborgsregionens byggintressenter, så som exempelvis företag, skolor och studenter.

Föreningen anordnar seminarier och studiebesök kring intressanta aktualiteter inom skiftande samhälls- och branschaktuella områden. Det kan handla om att sprida kunskap och information kring aktuella ämnen, men också om att bygga nätverk och ha trevligt tillsammans.

Då föreningens VD skall gå i pension söker vi nu en efterträdare. Tjänsten är beräknad till 75 % deltid.

Arbetsuppgifter och mål

VD:s roll är att ansvara för tre olika verksamhetsområden: föreningsverksamhet, fastighetsförvaltning och värdepappersförvaltning. Dessutom ansvarar VD för föreningens ekonomiredovisning.

VD rapporterar till föreningens styrelse som består av ledamöter från olika lokala bygg- och anläggningsföretag.

GBF, som bildades redan 1893,  är en förening med en lång och framgångsrik historia. Föreningens fastighet är en unik tillgång för både medlemmar och lokala aktörer inom samhällsbyggnad och här arrangeras seminarier och nätverksträffar.

Föreningens syfte är att tillvarata medlemmarnas intressen och ju fler medlemmar- ju starkare blir vi! Därför är det viktigt att bygga en engagerad medlemsbas och att göra föreningen synlig genom nätverk och träffar.

Kompetensförsörjning till byggsektorn är en fråga som engagerar alla våra medlemmar så föreningen jobbar aktivt i olika forum för att locka framtida medarbetare till branschen. Föreningen delar ut stipendier och stöttar också olika initiativ för forskning och utveckling.

Föreningen har under årens lopp samlat på sig tillgångar av stort värde och föreningens portfölj av värdepapper förvaltas av en aktiekommitté bestående av representanter från medlemsföretag och externa rådgivare där VD är sammankallande.

Vem vi söker

Vi söker dig som vill arbeta aktivt med att stärka föreningens namn och synlighet, är van att bygga nätverk, har god kännedom om samhällsbyggnadssektorn och erfarenhet från byggbranchen.

Du har tidigare erfarenhet av att leda verksamheter samt kännedom om fastighetsförvaltning och ekonomiredovisning.

I Byggarnas Hus delar du arbetsplats med bl a Byggföretagen men som ensam anställd på GBF får du sköta både stort och smått inom föreningens verksamhet.

Som personliga egenskaper värdesätter vi öppenhet, lyhördhet, flexibilitet och ansvarstagande. Du är självfallet lösningsfokuserad och kommunikativ.

Ansökan

Ansökan sker genom ett personligt brev och CV som skickas per mail till info@gbgbf.se.

Frågor om tjänsten kan ställas till nuvarande VD Christina Lööf via mail christina.loof@gbgbf.se eller telefon 070-205 99 61.

Urval och intervjuer görs av föreningens ordförande och vice ordförande.

Sista ansökningsdatum är den 15 mars 2021.

Bubbla, bubblare, babblaren och bubbel

Vem kunde i fjol ana hur året 2020 skulle te sig? Ja, i alla fall inte undertecknad.

Visst har vi svenskar våra egenheter, men att vi hanterar en pandemi helt på tvärs mot omvärlden, blev en fullständig nyhet, både nationellt och internationellt. Jag är i alla fall väldigt glad att vi bor i Sverige och det är tydligt att vi har ett stort förtroende för våra myndigheter. Det märks inte minst på hur de allra flesta lyssnar på beslutsfattarnas rekommendationer, försöker göra sitt bästa för att hindra smittspridning och försöker att ta ett samhällsansvar.

Nu när jul- och nyårshelgerna kommer ska vi, som traditionen bjuder, umgås i vår sociala bubbla, även om den fått minimeras rejält. Covid-19 har sedan i våras nästan ödelagt kontoret och även privat har umgänget begränsats betydligt. I jul träffar vi bara de allra närmaste familjemedlemmarna och ett ytterst fåtal vänner. Visst är det tråkigt, men jag ser ändå fram emot en lugn och vilsam helg i min mini-bubbla.

Vad kan vi då förvänta oss av 2021? Vad blir nästa års bubblare? Jag hoppas och tror på en viss återgång till det normala, men tyvärr blir det nog inte riktigt som förr i tiden, det vill säga före covid-19. Visst har vi under många år pratat om digitalisering, något som börjat få lite fotfäste under pandemin, men 2021 kan den faktiskt bli årets bubblare.

Även om digitaliseringen har kommit för att stanna, och troligen få en ordentlig fart under 2021, så tror jag faktiskt fortfarande att vi människor, vi unika sociala varelser, också behöver mötas fysiskt. Vi behöver kreativa möten för att tillsammans utveckla idéer och tankar. Lite vanvördigt skulle man kunna hävda att vi behöver stimulera babblaren, det vill säga att vi möts och pratas vid, och där är Ekmansgatan 1 förhoppningsvis den optimala mötesplatsen.

Men innan vi startar upp det nya året och innan vi antar allt för många nya utmaningar, vill vi fira jul och nyår. Helgerna är förknippade med många sedvänjor samt minst lika många måsten, och i år har vi ännu större behov av trygghet och traditioner. Innehållet på julbordet följer sina rutiner år efter år, även om så väl mat som dryck varierar mellan olika familjer och olika landsändar. På nyårsafton vill vi ha det extra festligt, fira ut det gamla året och välkomna det nya. Då passar det perfekt med bubbel.

Det är festligt och förhoppningsvis välsmakande, oavsett om bubblornas omgivning innehåller alkohol eller inte. Det viktigaste är att vi alla hjälps åt att göra 2021 till ett riktigt bra och trevligt byggår.

God Jul och Gott Nytt År!

Christina Lööf

Och den ljusnande framtid är vår …

Om vi levt under ”normala tider” hade vi i våras, i samband med Göteborgs Byggmästareförenings årsstämma, fått möta framtiden, närmare bestämt i form av de utvalda mottagarna av Stipendiet Byggmästaren. Men numera är inget som förr, så den traditionella presentationen av stipendiearbetena fick skjutas på framtiden. 

Torsdagen den 5 november 2020 infann sig så äntligen framtiden, och platsen var Ekmansgatan 1.

Göteborgs Byggmästareförenings ordförande Stephan Woodbridge respektive föreningens vd Christina Lööf hälsade den lilla tappra utvalda skaran, och då särskilt de närvarande stipendiaterna, varmt välkomna till årets stipendieutdelning som alltså blev inställd i april månad.

Pandemin överlevde både vår och sommar varför även ett halvår senarelagt möte kom att påverkas av Covid-19. Endast ett fåtal åhörare kunde få möjlighet att ta del av den unga generationens forskningar, innovationer och nya tankar, även en del av de unga stipendiaterna avstod att närvara precis som några av stipendiekommitténs medlemmar, avstånden mellan stolarna i utbildningslokalen hade rekommenderat säkerhetsmått och det blev inga mysiga kramar i samband med överlämnandet av diplom och blommor.

Stephan Woodbridge beskrev vilket värde föreningens medlemmar brukar sätta på studenternas presentationer samt hur trevligt det brukar vara under den efterföljande middagen, därmed blev de flesta hungriga…, på nya kunskaper.

Christina beskrev själva stipendiet Byggmästaren samt hur stipendiekommittén arbetar. Hon fick då hjälp av de två kommittémedlemmar som var närvarande, Bert Luvö och Helena Tellberg. De beskrev bland annat värdet av den mixade sammansättningen i kommittén, exempelvis av akademi och näringsliv, gammal och ung samt skilda discipliner.

Göteborgs Byggmästareförening avsätter årligen 100 000 kronor till stipendiet "Byggmästaren" i avsikt att befrämja byggmästeriyrket. Stipendium kan sökas av studenter på Chalmers Tekniska Högskola, på Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet samt Högskolan i Borås som valt att utföra examensarbete eller motsvarande prestation inom ämnesområdet byggmästeri.

Stipendiaterna utses av en kommitté bestående av representanter för skolorna och Göteborgs Byggmästareförening. Kommittén 2020 har bestått av Lennart Jagemar (Högskolan i Borås) (avliden under våren 2020), Torsten Fribert (GBF), Christina Lööf (GBF), Bert Luvö (Chalmers), Lennart Apleberger (GBF), Thomas Sjögren (GBF), Ingemar Segerholm (Chalmers), Helena Tellberg (GBF) samt Mattias Klintbäck (GBF).

Stephan Woodbridge tackade stipendiekommittén för ett utmärkt utfört arbete inför 2020 års stipendieutdelning och riktade då ett särskilt tack till Lennart Apleberger och Torsten Fribert som under lång tid varit starkt engagerade i kommitténs arbete, men som i samband med att årets utdelning är verkställd valt att dra sig tillbaka – stort tack för gedigna insatser under alla dessa år.

Från vänster Nikolina Sekulic och Naska Abbassi.

Efter dessa genomgångar var det dags för studenternas presentationer av sina examensarbeten och forskningsrön. Totalt var det fem grupper som belönades med stipendier, men endast två grupper hade möjlighet att närvara, nämligen Naska Abbassi och Nikolina Sekulic som forskat kring VDC i produktionsfasen inom ett entreprenadföretag samt Markus Andreasson och Fredrik Mattsson som studerat fastighetsbranschens möjligheter till nya affärsmöjligheter via digitalisering.

Från vänster Fredrik Mattsson och Markus Andreasson.

Efter dessa trevliga presentationer, inklusive stimulerande diskussioner vid de efterföljande frågestunderna, skulle det egentligen ha bjudits en välsmakande middag med lämpliga drycker… men … åter igen spelade covid-19 oss ett spratt.

Men så lätt lurar man inte fru Lööf, som sim-sala-bim, trollade fram ett drygt dussin doggy-bags och därmed var kvällen nära nog komplett.

Efter väl uträttat arbete kunde fotografen Stefan Hollertz vittja sin doggy-bag.

Årets stipendiater

Samtliga fem examensarbeten finns även tillgängliga här →

Låt oss bjuda några väl utvalda ord ur stipendiekommitténs generösa och välbeskrivande motivering till varför just dessa fem grupper blivit utvalda;

Implementing Virtual Design and Construction

Naska Abbassi och Nikolina Sekulic

”Naska och Nikolina analyserar i sitt examensarbete den potentiella övergången mot VDC-konceptet i ett entreprenadföretag. Ämnet är aktuellt och relevant och arbetet belyser de utmaningar som finns med att gå mot mer integrerade arbetsmetoder i byggprojekten.”

Value Creation Through Digitalization in Real Estate

Markus Andreasson och Fredrik Mattsson

”Markus och Fredrik har studerat hur digitalisering kan skapa möjligheter redan idag och i framtida fastigheter för fastighetsägare och hyresgäster. Här öppnar digitalisering för kommunikation, insamlade samt analys av data, som i sin tur kan bli en handelsvara flör att erbjuda bättre service till hyresgästarna”

Kvinnliga arbetsledare – en studie om byggbranschens behov att bli mer jämställt

Frida Finnander och Sandra Johansson

”Frida och Sandra undersöker i sitt examensarbete bakomliggande faktorer till varför så få kvinnor väljer att arbeta som arbetsledare inom byggbranschen. De vill komma fram till vilka förändringar som måste göras i branschen för att få fler kvinnor att välja ett arbetsledaryrke.”

Bygglogistik i projektprocessen

Emil Lisjö och Oskar Wänehag

”Rapporten behandlar på ett utmärkt sätt de logistikutmaningar som finns under produktionsfasen av stora projekt i urbana miljöer. Genom omfattande litteraturstudier och intervjuer pekar på de faktorer som försvårar en sammanhållen logistisk planering.”

Byggarbetsplatsens säkerhetskultur och dess inverkan på arbetsmiljö

Olle Malm

”Olle har i en omfattande och väl genomförd studie analyserat attityder till säkerhet på det studerade företaget. Han har studerat såväl yrkesarbetare som platsledning vid flera byggarbetsplatser, samt chefer på kontoret. I studien påvisas ledningens viktiga roll för att skapa en god säkerhetskultur som genomsyrar hela företaget, för att på så sätt uppnå en olycksfri arbetsplats.”

Med dessa fem examensarbeten är litteraturvalet lätt inför de mörka kalla vinterkvällarna …

Text: Lars O. Carlsson
Foto: Stefan Hollertz

När dialogen fick Råda

”Området har nått nya höjder genom bevarande av de arkitektoniska värdena, kloka materialval och skapande av attraktiva utemiljöer. Fastighetsägaren har utgått från de boendes behov och i kombination med estetik fokuserat på effektiv förvaltning.”

Ja, så målande uttryckte sig Sveriges Allmännyttas (tidigare SABO:s) jury när de tilldelade Förbo organisationens ärofulla nationella pris för årets bästa renoveringsprojekt 2019.

Ett sådant betyg inte bara förpliktigar utan det väcker samtidigt en viss vetgirighet … och självfallet en väldig massa nyfikenhet.

Därför var det en tapper trupp ur Göteborgs Byggmästareförenings medlemsskara som torsdagen den 22 oktober 2020 trotsade eventuella karantäner och hemarbeten samt ett traditionellt, generöst och ihärdigt höstregn för att bege sig till Mölnlycke och bostadsområdet Säteriet, vid Råda.

Här bjöds vi på en stärkande, både fysisk och kunskapsmässig, områdesvandring under sakkunnig ledning av Marie Keidser von Heijne, chef för HR, kommunikation och marknad inom Förbo, samt Anna Olá, bolagets fastighetsutvecklingschef. På grund av rådande covid-19-tider blev det varken kramar eller kärvänliga handslag, men väl ett trevligt och glatt – Hej, och välkomna – samt ett skönt, grönt paraply. Paraplyet bidrog naturligtvis på ett genialt sätt till att alla följde Folkhälsomyndighetens rekommendationer och i automatik höll det önskvärda avståndet.

Förbo, med anor sedan 1966, är ett kommunalt bostadsbolag som ägs av fyra sympatiska kommuner; Lerum, Kungälv, Mölndal och råd-iga Härryda. Just i Härryda är Förbo fullt sysselsatta med ett spännande, viktigt och uppmärksammat renoveringsprojekt där ett så kallat miljonprogramsbygge skall omvandlas till ett kärvänligt unikum.

De var smarta och förutseende redan från början i Mölnlycke – när de byggde trevåningshus i stället för de åttavåningshus som också var på tapeten då området planerades. Tre våningar känns självfallet betydligt mer naturligt i den natursköna omgivningen och fördelningen av lägenhetsstorlekar i tvåor och treor känns också väldigt attraktivt.

I det stora omdaningsarbetet finns det självfallet många personer som borde lyftas fram, Förbos anställda, entreprenörernas medarbetare, underentreprenörernas personal, arkitekten Petter Lodmark vid QPG Arkitekter och inte minst de boende själva. De har varit tålmodiga under de cirka två månader som en makeover tidsmässigt tar i anspråk och de har också bidragit med tankar och synpunkter – ty i detta projekt är kommunikation en framgångsfaktor och dialoger ett oumbärligt arbetsverktyg. Det kan gälla workshops och referensgrupper, lika väl som små spontana förslagslappar.

Det sägs att en bild säger mer än tusen ord och eftersom den erkänt skickliga fotografen Stefan Hollertz var med på fältvandringen så bjuds härmed ett stycke beskrivande bildspel.

Husens sjöstensfasader behålls, men snyggas upp, medan loftgångarna får en ny beklädnad.
En så kallad före-bild.
En så kallad efter-bild. Balkongerna har snyggats upp, nytt och fräscht runt entréer och fönster. Nu återstår markarbetet.
Ljusa partier på innergårdarna, medan utsidan får mörkare fasader.
Bland arkitektens alla små finesser kan noteras en liten vinkling vid loftgångarnas dörrpartier.
En fantastisk och generös lekpark för de unga och/eller leklystna.
Samt en klättervägg för dem som vill jobba sig upp.
En av flera fina mötesplatser vid Säteriet. Här kan det bli underhållning, dans eller kanske spännande talangtävlingar.
Tallspinnaren med sina 51 hyresrätter är ett helt nytt kvarter i bostadsområdet Säteriet.
Studiebesöksdeltagarna tycks vara riktigt nöjda och glada – trots regnet från ovan.

Text: Lars O. Carlsson
Foto: Stefan Hollertz

Vi håller i, håller ut, håller avstånd och håller tummarna …

Tänk vad snabbt vi anpassar oss till nya förutsättningar. Det som kändes orimligt för bara några månader sedan är nu plötsligt en ny verklighet, och därmed en ny vardag, för oss alla. Från mitten av mars har det varit väldigt lugnt i Byggarnas Hus. Större delen av personalen har jobbat på distans och vissa är korttidspermitterade. Möten och kurser sker i dessa tider för det mesta via dator och länk.

Jag tror att byggare är extra bra på att anpassa sig till nya förutsättningar. Alla som arbetar på en byggarbetsplats är vana vid att lösa oväntade problem och att hitta nya vägar framåt. Det ligger liksom i entreprenörens natur.

Än så länge tycks inte covid-19 haft någon större påverkan på pågående projekt, men våra medlemmar känner en oro för utbudet av nya projekt. Men vi som varit med några år har ju genomlevt flera allvarliga byggkriser och kunnat hantera dessa, så det ska väl fungera denna gång också – detta sagt med största respekt för covid-19 och alla som drabbas av detta lömska virus.

Jag tänker också att det är nyttigt att ibland stanna upp och fokusera på det som verkligen är viktigt. Att prioritera bland alla aktiviteter och välja var vi ska lägga vår tid. Visst blir det lite mindre stressigt när man jobbar hemifrån, många har ju ganska lång resväg till arbetet. Men det blir också tråkigt i längden. Man saknar helt enkelt arbetskamraterna, pulsen på kontoret, fikastunderna med kollegerna och så vidare – det är med andra ord inte riktigt lika trevligt med morgonfika via facetime eller video …

Föreningsverksamheten i GBF har i princip legat nere sedan mitten av mars. Studiebesök och event har ställts in och stipendieutdelning har skett utan deltagande på skolavslutningarna. Årsmötet genomfördes via länk utan några efterföljande aktiviteter. Mottagare av stipendiet Byggmästaren är dock utsedda och premierade. Vi planerar för en redovisning av ex-jobben och sedvanlig festlig middag torsdagen den 5 november. Vi håller tummarna för att läget är annorlunda då!

I dessa oroliga tider är det skönt att föreningen har en stabil ekonomi. Aktiekommittén har löpande bevakat utvecklingen av vår värdepappersportfölj. Vi har genomfört en del förbättringar i vår fastighet. Vi har exempelvis installerat ett nytt kök i receptionen samt förnyat inredning och möbler.

Så nu håller vi i vår verksamhet så gott det går och vi håller ut så länge det behövs!

Jag önskar er alla en skön sommar och en bra håll-i-da’j …

Christina