Studiebesök Citygate – eller rapport från månbas Alpha
Många förknippar säkert Citygate med en fantastisk utsikt, men det handlar minst lika mycket om en nödvändig insikt – att förutsättningen för att lyckas med ett dylikt komplext bygge kräver 110-procentig planering, extrem logistik samt expertkunskap på många plan – i det aktuella fallet på minst 37 plan – våningar – dessutom finns det även källare på Citygate – Nordens högsta kontorsfastighet, med en total investeringskostnad på cirka 2 miljarder kronor.
Man slutar aldrig att imponeras av vad sann yrkesskicklighet, i kombination med kryddad stimulans inför stora utmaningar, kan åstadkomma när det gäller byggnadskonst som når himmelska höjder.
Men låt oss ta det hela lite mer från början. Det var en gång ett stort välkänt fastighetsbolag, Skanska Fastighets AB, som började fundera på en helt unik byggnad, den som senare skulle bli vida känd, och numera vida synlig, som Citygate. Året var 2014, men det skulle dröja ytterligare några år, närmare bestämt till 2016, innan några större fördjupade tankar och konkretare planer tog fart på allvar.
I början av 2017 kom också Citygates projektchef David Carlsson med i laget och därför kunde inte Göteborgs Byggmästareförening få en bättre värd och ciceron vid föreningens studiebesök, fredagen den 27 november 2021, än just projektchefen själv.
Det inte David Carlsson vet om projektet, är inte värt att veta. Han hade till och med koll på hur många medarbetare som stukat sina fötter under bygget fram till och med fredagens datum. Det var kanske trots allt inte så märkvärdigt, ty projektets fastslagna säkerhetsrutiner har verkligen begränsat antalet skador till ett häpnadsväckande minimum.
Projektet har en säkerhetsslogan som heter: ”Vi arbetar säkert eller inte alls!” Det finns ju en och annan utanför just detta projekt som lever i enlighet med just denna devis, även om de bara uppfattat slutorden …
Femton morgonpigga och vetgiriga, ur Byggmästareföreningens medlemsskara, fick uppleva en högintressant rundvandring i fastigheten – från tå till topp – och ner igen. Tack och lov fungerade bygghissen, ty annars hade det blivit en väldigt hög siffra på stegräknaren. Hissen var snabb och för varje sekund närmade vi oss himlen med fyra meter …
Under rundvandringen delade David Carlsson generöst med sig av fakta, siffror och unika tekniska lösningar, exempelvis om de klättrande Terex-kranarna. Här bjöds det lite läskig information. Citygate är drygt 144 meter hög och cirka 20 meter ovanför taket återfinns toppen på den högsta kranen. De sista elementen kom på plats bara någon dag före Byggmästareföreningens besök. Kranförare är ett yrkesval som inte direkt lockar undertecknad – kranen svajar 50 centimeter åt varje håll och på cirkus benämns motsvarande yrkesroller som trapetskonstnärer. Med kranarnas hjälp kunde man bland annat lyfta upp de stora glaspartierna; 2,70 x 3,60 meter. Detta moment kräver dock att det inte blåser allt för mycket så att lasten vrider sig – här handlar det om hårfin precision samt väl utvecklat tålamod.
Den som befinner sig högst upp i, eller kanske ännu hellre på, fastigheten drabbas också av vindens påverkan – huset rör sig 12 centimeter i toppen. Och som en kunskapsbonus berättade David Carlsson att vindstyrkan över 100 meters höjd ökar med 10-15 meter per sekund. Detta kunde självupplevas vid studiebesöket eftersom vi vänligt nog fick möjlighet att flanera uppe på taket – i kyla, halka och blåst …
Skanska tog för övrigt bland annat nytta av en hel del erfarenheter man gjort när man uppfört höga hus i London, exempelvis The Scalpel. Man byggde också en modell av fastigheten som man kunde testa i en vindtunnel.
Man kan också vara lugn för att huset står stabilt, trots stadens beryktade och lömska lera. Huset har en bred bas på tio våningar och under det höga tornet har man gjutit en grundplatta som är tre meter tjock och för att stabilisera hela härligheten har man nyttjat 37 000 meter pålar, ty det är 60 meter ner till berg.
Totalt är nu 350 betongpålar slagna ner till just nämnda berg. I det sammanhanget kan också avslöjas att man dessutom nyttjat totalt 7 mil spont, vilket motsvarar en sträcka från projektet och nästan ner till Varberg. Hela projektet handlar egentligen om två separata hus, dels höghuset, dels lågdelen om 11 våningar. Det är för övrigt en skarv på 40 millimeter mellan husen på plan 9 eller om det möjligtvis var plan 10, installationsvåningen.
Det går naturligtvis att berätta hur mycket som helst om detta spännande projekt, men något som verkligen fascinerar, och som kanske ändå inte märks efteråt, är den extrema logistiken. Fastigheten täcker hela(!) sin tomt, i en starkt trafikerad storstadsmiljö, inklämd mellan E6-an och superviktiga Gårda Brandstation. Det ställs självfallet stora krav på vad som får hända runt omkring en så viktig verksamhet som stadens räddningstjänst.
Lösningen innehåller i stort två huvudmoment; nyttja grannarnas mark samt etablera en omlastningsplats på Hisingen. Citygate hyrde sju meter mark runt den egna tomten – bland annat hyrdes cykelbanan av kommunen för att man skulle klara materialinflödet. Man etablerade också en mellanstation, en hubb, vid IKEA Bäckebol och där omlastades materialet till egna distributionsbilar. Transportvägen, som bland annat utgjordes av Fabriksgatan utanför fastigheten, gjordes vid projektet enkelriktad, materialleverans var endast tillåten mellan 17.00-04.00 och inpassageportarna för materialleveransen sköttes av en vakt, med hjälp av kamerateknik – detta har enligt uppgift fungerat helt utmärkt och räddningstjänst har inte blivit störda.
Den 1 oktober 2022 flyttar Skanska in i sina två våningsplan och några månader senare skall i princip hela Citygate vara klart för inflyttning. I dagsläget är 30 procent inhyrt och man har en ständig ström av presumtiva hyresgäster som besöker fastigheten. Detta bidrar till att personalen på Citygate är hårt sysselsatta, men de skall ändå försöka hitta en tidpunkt efter årsskiftet till de medlemmar inom Byggmästareföreningen som hamnade på väntelistan/reservlistan efter det att inbjudan hade skickats ut och anmälningar strömmat in.
Stort tack David Carlsson och Skanska för att ni tog emot oss – detta studiebesök var bokstavligen en höjdare!
Text: Lars O. Carlsson
Foto: Stefan Hollertz