Merkurhuset – minst en tanke bakom varje beslut
Den 25 juni inbjöds Göteborgs Byggmästareförening till husesyn i den tillbyggda delen av Merkurhuset på Skeppsbron i Göteborg. Värd och ciceron vid den intressanta rundvandringen var arkitekten Johan Olsson, en av grundarna av arkitektbyrån Olsson Lyckefors, före detta Bornstein Lyckefors. Det Johan inte vet om projektet är troligen inte heller värt att veta.
Ägare av både det klassiska Merkurhuset mot älven och tillbygget mot Stora Badhusgatan är Platzer och Bygg-Göta. Det gamla Merkurhuset, med adress Skeppsbron 5, utgör en viktig del av Göteborgs historia. Här stod Redareföreningens vagga och här har många maritima företag haft sin hemmaborg, exempelvis Svenska Lloyd samt Blidberg, Metcalfe & Co.
Som en parentes kan nämnas att det var det sistnämnda företaget som vid sitt 30-årsjubileum år 1931 på Palace Hotel lanserade Sjötunga Blidberg – kanske en framtida paradrätt för nya restaurang- och nöjeskonceptet Nomi, som har flyttat in i Merkurhusets entréplan.
Projektet påbörjades 2017 och under hela planering- och byggprocessen fram till 2022/2023 har hyresgästerna engagerat medverkat i besluten kring exempelvis material- och färgval. Ibland har detta resulterat i unika lösningar som exempelvis mötesrummens innerväggar som är klädda med brandklassad textil. Ett tips i förslagslådan under dagens övning var att ta patent på denna textilväggslösning. Akustiken i lokalerna är behaglig och bekväm, precis som färgvalen – hämtade från betongväggarnas gråbeigea ton.
Det är i princip tre hyresgäster i huset; det välrenommerade och ständigt hyllade reklambyrån Forsman & Bodefors som hyr fem våningar i huset, våning 4-8. Det mesta som F & B levererar till sina kunder håller världsklass och därför var visionen för de nya lokalerna självfallet att dessa också skulle hålla världsklass. Byrån använder mottot ”Världsklass tillsammans” – en utmärkt ledstjärna även för ett modernt och målmedvetet byggande.
Vår rundvandring var främst lokaliserad till dessa lokaler. Efter passagen vid receptionen på femte våningen kom vi fram till stormötesmöblemanget i ljus bok i nära anslutning till det stora funktionsriktiga köket i rostfritt stål. Precis som i The Old School är det samma arkitekter bakom hus, lokaler och möbler. Det bör kanske framhållas att det för F&B:s del inte bara handlade om nya lokaler. Nu skulle fem separata Göteborgsenheter, med fem skilda kulturer, samlas i en och samma fastighet – kanske en väl så spännande process som själva byggandet.
På tal om byggandet så bör vi väl, som medlemsorganisation för byggmästare, nämna vem som var entreprenör för hela härligheten – det var Bergman & Höök, numera DEVOCO – Devoted Construction.
Våning 2-3 hyrs av Alex Arigato, ett svenskt skoföretag, med cirka tio år på nacken, som enligt egen utsago konsekvent hyllar mötet mellan design, musik och konst. En studie på företagets hemsida visar en stor samling sneakers av de mest skiftande karaktär.
I gatuplanet huserar som sagt nya restaurangen Nomi. De har själva svarat för inredningen i sina lokaler och det mest iögonfallande är den amerikanske gatukonstnären Shai Dahans stora målning på innerväggen åt sydväst. Konstnären var våren 2025 högaktuell med sin 45 meter höga dalahäst på en av de tolv apostlarna (höghusen) i Partille.
Det finns mycket som kan lyftas fram kring tillbyggnaden av Merkurhuset. Först och främst den smala tomten, cirka 14 meter bred. Men också besluten att undvika lister då man enligt egen utsago ”inte har något att dölja”.
Det finns ett stort antal design- och materialval kopplade till projektets läge och områdets historik. Stabila kubbgolv med kopplingar till närområdets historiska varvs- och industrilokaler, små ventilliknande fönster/takkupor på övervåningen påminner oss om sjöfart och fartygens ventiler, precis som den fartygsplåt som avgränsar den stora spektakulära trätrappan.
I princip under trappan, på dess baksida, finns ett stort antal lagerhyllor och här återfinns F&B:s hyllvärmare. Medan vi andra dödliga har våra strategi- och policypärmar som hyllvärmare så är F&B:s hyllor fyllda upp till bredden med Guldägg, Cannes Lions och andra eftertraktade priser och utmärkelser inom den internationella reklambranschen.
Även på utsidan finns det ett och annat att kommentera. Det finns inga stora fönster på den fasad som vetter mot Rosenlundsverket. Med hänsyn till Värmeverkets eventuella explosionsrisk har man valt små fönster åt sydväst. På just denna yttervägg finns några tornliknande murningar – de minner oss om tre andra rundningar – nämligen det gamla Merkurhusets avrundade hörntorn, Rosenlundsverkets höga skorsten samt grannfastighetens hörntorn vid Surbrunnsgatan 6.
På motsvarande kortsida, vid Bryggaregatan, finns också en avrundning. Den kanske, lite omedvetet, ska illustrera en tänkt ölcistern vid Oscardahls Bryggeri – ett bryggeri lokaliserat här vid första halvan av 1800-talet.
Vi har berört de tornliknande rundningarna och då kanske det också är på sin plats att presentera teglet. Det är ett danskt tegel med namnet Flensburg från Petersen Tegl, ett företag etablerat redan 1791, det vill säga bara två år efter den franska revolutionen. Vem vet vad som hade hänt om Bastiljonen hade murats med just detta tegel.

Ovan redovisade val och beslut, men också mycket annat, bidrog starkt till att Merkurhusets tillbyggnad 2022 tilldelades det ärorika Kasper Salin-priset med bland annat följande motivering:
”En märkvärdig gestalt som vilar vackert i arkitekturhistorien men samtidigt är sin egen.”
En fint formulerad motivering som känns ännu mera välvald efter Byggmästareföreningens studiebesök på plats. Stort tack för denna intressanta och informativa guidning.
Text: Lars O. Carlsson
Foto: Stefan Hollertz