En dag på sjön …
En härlig kväll för överraskande möten och nya bekantskaper. En kväll som bjöd på visioner och framtidsdrömmar. En kväll som bör följas upp och som därmed eventuellt kan leda till förändring och förnyelse.
Tisdagen den 27 augusti 2024 kommer undertecknad att minnas som en kväll i sällskap med en förförisk snygging. Ett läckert praktexemplar med spännande linjer och underbara former. En skönhet som åldrats med största värdighet och ödmjuk stolthet. Hur långt skulle hon ta mig på kvällens vågade resa?
En färd där himlen förvandlades från ljus till mörker och från sol till måne. Ja, det blev kanske inte någon direkt mystik i okända vatten, efter snobbrännan la S/S Bohuslän om kursen och stävade hemåt i natten. Att tuffa runt i Göteborgs södra skärgård är som att navigera runt bland Evert Taubes, Lasse Dahlquists och andra sjömansskildrares musikskatter. Brännö, Känsö, Styrsö, Donsö, Asperö, Rivö, Köpstadsö och Vrångö låter som hemorter för riktigt salta grabbar.
Syftet med denna seglats var Göteborgs Byggmästareförenings årliga kvällsträff mellan YRGO-studenter och något äldre branschföreträdare. I år deltog ett 50-tal tillfälliga sailers, varav ungefär hälften representerade YRGO. Av totalen var cirka en fjärdedel kvinnor. Resans drygt tre timmar fylldes av fina skärgårdsintryck, välsmakande mat med tillhörande drycker samt djupgående diskussioner och erfarenhetsutbyten.
Ångbåtens personal, alla riktiga idealister och entusiaster, gjorde allt för att samtliga gäster skulle trivas och må bra, vilket också blev fallet – det syntes inga spår av sjösjuka eller studenter hängande över relingen.
Nu lite om passagerarfartyget S/S Bohuslän, som byggdes på Eriksberg och sjösattes den 15 december 1913. Författaren Martin Holmgren har skrivit en bok om alla fartyg som Eriksbergs Varv har byggt och i den skriften återger han ett intressant citat om Bohuslän, hämtat från tidskriften Ångbåten och berättat av Evald Marstedt:
För undertecknad är historien om S/S Bohusläns dop ingen nyhet. Jag har den från min farfar Johan Andersson, som var arbetsledare på detta fartygsbygge. Han stod intill tribunen vid dopet och var alltså ögonvittne till händelsen. Tyvärr har jag glömt namnet på den behjärtade man som avgjorde namnfrågan. Det är nu 40 år sedan farfar skildrade händelsen och vi skall komma ihåg, att på den tiden skulle alla fartyg, åtminstone på Eriksberg, löpa av stapeln exakt klockan tolv på middagen.
Ännu ögonblicket före tolvslaget stod diskussionen het bland de församlade om namnen Carlsten och Bohuslän och dessutom hade som kompromissförslag ytterligare två namn kommit in under debatten. När klockan i Carl Johans kyrka tvärsöver älven slog tolv var oenigheten högljudd och fullständig. Då grep en man ur rederistyrelsen resolut champagneflaskan, krossade den mot stäven och ropade: Bohuslän skall vara ditt namn!
Detta blev signalen till dem som skulle kapa låsarna – av trä på den tiden – och efter några tag med sågarna gled Bohuslän ut i älven. Detta stoppade ingalunda meningsutbytet bland de församlade, men nu var fartyget oåterkalleligen döpt och sjösatt under namnet Bohuslän.
Bohuslän gjorde sin första provtur den 5 april 1914 och levererades den 14 maj till sin ägare Marstrands Nya Ångfartygs AB (R. O. Berger), Marsrand. Hon levererades på randen till första världskriget, och sattes i trafik på traden Göteborg – Marstrand – Lysekil – Gravarne.
Några månader in i kriget låg hon tidvis still, då hennes kolkonsumtion var högre än de äldre båtarnas, och kol var en bristvara. Men hon var snart tillbaka i trafik och fortsatte plikttrogen på sin trad fram till sommaren 1953.
Stort tack till alla, sjövana respektive sjöovana, som bidrog till att denna resa blev så trivsam och givande.
Text: Lars O. Carlsson
Foto: Stefan Hollertz